Der er mange ting der skal planlægges, før man kan begynde at tabe sig ved hjælp af en kostomlægning. Du står måske og kigger lidt på dig selv i spejlet, og tænker “hvor meget skal jeg gøre ud af det – skal det være fuld drøn på så det at tabe sig, kan foregå så hurtigt som muligt, eller skal kuren foregå med omtanke om fremtiden også? – og hvad med kostomlægning?” Uanset hvad valget falder på, så kommer du ikke uden om at en kostomlægning er en rigtig god ide, for at nå målet. Ikke nok med at du kan spare meget på kalorierne ved at planlægge måltiderne med omtanke, så bliver du også bevidst om hvad du egentlig spiser.

Kostomlægning og måltider

En del mennesker tænker ikke på eller er uvindende omkring, hvor mange kalorier de forskellige måltider og råvarer egentlig indeholder. Mange ved bare, at slik og chokolade er usundt og det skal man ikke have i for store mændger. Det kan sågar give dårlig samvittighed, hvis der er røget for meget ned i maven. Når der skal laves en kostomlægning, skal du til, at være bevidst om det mad du spiser og hvor meget de forskellige madvarer inderholder rent kaloriemæssigt. Derfor skal du sætte dig ind i kaloriertabeller, så du kan holde styr på, hvor mange kalorier du spiser på en dag. En voksen mand, skal som grundregel indtage 2500 kalorier på en dag og en voksen kvinde 2000 kalorier per dag. De fleste som går i gang med at tælle kalorier bliver overrasket over, hvor mange kalorier de indtager på en dag. Mange føler, at de spiser sundt, men tager på i vægt og det kan simpelthen være fordi, at de indtager flere kalorier end de forbrænder. Klik på følgende og lær om kalorietabeller. Du kan også gå til madlog.dk og taste, hvad du har indtaget på en hel dag, så regner den dit ca. kalorie indtag ud.

En kostomlægning behøver i realiteten ikke være svær, for det handler egentlig om at spise det du kan lide og det du plejer. Mængden skal bare tilpasses og mange af råvarene skal skiftes ud til fedtfattige produkter. Den fejl mange mennesker begår, når de går i gang med en kostomlægning, er at skære alt fedt og sukker væk. Det holder ikke i længden. Hvis du gerne vil have et rundstykke om søndagen og lidt slik om fredagen, så regn det med i din ugentlige madplan eller undersøg på madlog, hvor mange kalorier du har tilbage om fredagen og udregn slik efter det.

Indkøb og varerdeklaration

Når du handler ind, så vær opmærksom på at undersøge flere ting af samme produkt, og sammenlign varedeklarationerne med hinanden. Hvad indeholder færrest procent fedt og mindst antal kalorier pr. 100 gram? Skal du fx lave en suppe, hvor der skal fløde i, så vælg den som indeholder 8 % fedt i stedet for den på 38 %. Køb skummet mælk i stedet for sød-og letmælk. Skift den fedtholdige yogurt ud med cheasy 0,1 % og vælg isis musli til. På følgende side kan du blive klogere på, hvordan du læser en varedeklaration.

Gode råd, når du handler

  • Gå aldrig ind i et supermarked på tom og knurrende mave
  • Lav en indkøbsliste hjemmefra
  • Stop dine impuls og hold dig til indkøbslisten
  • Ret ryggen og tænk positivt om dig selv. Du gør noget godt for dig selv!

Hvis du stadig føler at det er for besværligt et projekt at gå i gang med, kan det være en ide, at overveje et besøg hos en diætist. Disse er uddannede i at kunne vejlede dig om ernæring i forhold til at tabe sig, overvægt, hvis du er syg eller har allergi. Disse folk har en uddannelse bag sig, der gør at de er eksperter i kost og ernæring.

Kostomlægning er en god ide hvis man gerne vil tabe sigFaresignaler ved overvægt

Ved overvægt, svær overvægt og fedme er der forbundet en række livsstilssygdomme, som man skal være opmærksom på, fx:

  • Diabetes
  • Åreforkalkninger
  • Forhøjet kolesterol
  • Forhøjet blodtryk
  • Hjerteflimmer
  • Stress

Det kan give blodpropper og i værste tilfælde dødsfald. Hvem vil ikke gerne undgå det? Fortvivl ikke, for der er en udvej! Den bliver hård, men der er en vej ud. Start med en kostomlægning og dernæst, kan du begynde at motionere lige så stille i det eget tempo.