Hvad handler 5:2 kuren om?

Hvis du allerede har hørt om 5:2 kuren, lyder det nok for godt til at være sandt. Hvis du faster to dage om ugen, og ellers spiser normalt, så taber du dig og får et bedre helbred. Det er hvad lægen Michael Mosleys nyeste slankekur handler om. At faste er dog ikke et nyt og revolutionerende påfund, da mennesket fra gammel tid allerede var vant til at faste. Derfor kan en let faste to dage om ugen, ifølge Mosley, give dig øget velvære og sundhed. Mosley og journalisten Mimi Spencer har sammen udgivet bogen ”5:2-kuren – Tab dig, bliv sundere og lev længere”. Der er også mange andre, der har udgivet bøger om 5:2-kuren, men Michael Mosley siges, at være opfinderen af denne kur.

Kort sagt begrænser du dit kalorieindtag to dage om ugen til omkring 500-600 kalorier afhængig af, om du er en kvinde eller mand. På normale dage, hvilket vil sige de resterende fem dage om ugen, spiser du din normale kost uden nogen forbud. Mosley mener, at når du reducerer kalorieindtaget to dage om ugen, fremtvinger du forandringer i dit stofskifte som ifølge fortalerne for denne kur, kan mindske risikoen for livsstilssygdomme.

5:2 kuren er let at forstå og arbejde med, da du kun tæller kalorier på fastedagene – ellers spiser du med sund fornuft de andre dage. Det anbefales at sprede fastedagene i løbet af ugen, og måltiderne du spiser på dine fastedage fordeles lige som du ønsker: enten to måltider om dagen eller små måltider fordelt ud over hele dagen. I og med du kun må indtage 500-600 kalorier på fastedagene, gælder det om, at vælge madvarer, der er rige på protein og derfor mætter i lang tid. Det anbefales ikke, at man dropper alle kulhydrater, men protein vil holde dig mæt i længere tid end kulhydrater på fastedagene.

Hvordan er 5:2 kuren anderledes end andre slankekure?

De meget populære proteinkure såsom Stenalderkost/Palæo, Dukan, Atkins, South Beach og Verdens Bedste Kur har alle tilfælles, at indtaget af protein er meget højt og kulhydratindtaget er på et minimum. Til forskel fra disse kure er 5:2 ikke en proteinkur, og fokuserer i stedet på fasten. Du må både spise kulhydrater, proteiner og fedt. Dog skal du ”bare” holde dig under 500-600 kalorier på fastedagene. Så hvis du vil prøve en kur, hvor du ikke udelukker nogen fødevarer og er mere anderledes end de andre populære kure, er dette kuren for dig.

Fordele og ulemper ved 5:2 kuren – virker den overhovedet?

Fordele
Fortalerne for 5:2-kuren mener, at kuren er ideel for alle mennesker på baggrund af følgende udtalelser:

  • I modsætning til alle andre kure skal du ikke tælle kalorier hver dag.
  • Du kan spise de ting du elsker – det meste af tiden.
  • Risikoen for at udvikle livsstilssygdomme er mindsket.
  • Let faste får dig til at tænke over hvad du spiser, og hvornår du spiser – og får dig til at lære hvornår du rent faktisk er sulten.

Ulemper
Som alle andre slankekure, er der også ulemper og kritikere af selve kuren, der ikke mener, at dette er den ideelle måde at se sig fri fra de overflødige kilo.

  • Kuren gør det fristende at overspise de 5 dage, hvor du selv styrer kosten.
  • På grund af både fasten og reguleringen af egen kost, kan det sætte din sult og mæthed ud af kraft, og gøre det svært at holde vægten på længere sigt.
  • Forskningen bag kuren er kun undersøgt på dyr og mennesker i en kort periode. Det er derfor svært at sige, hvilke langsigtede bivirkninger der kan komme på grund af kuren.
  • Markant risiko for fejlernæring.
  • Dårlig for den mentale sundhed, da du både skal faste og derefter styre dit kostindtag selv.
  • Mangel på forskning og forsøg, der ser på om det mindsker risikoen for livsstilssygdomme

Konklusion om 5:2 kuren

5:2 kuren kræver en del tilvænning, hvor du i fastedagene, skal vænne dig til at være sulten, og lære at begrænse dig de dage, du selv regulerer kosten. Derudover skal du være opmærksom på heller ikke at sulte dig de resterende 5 dage, da det er vigtigt, at du ikke mangler essentielle næringsstoffer. Der er både fordele og ulemper ved kuren afhængig af hvem man spørger. Mange eksperter ser fasten som det største problem – ikke på grund af sygdomme, men på grund af besættelsen af mad, der kan opstå, når du sulter. Derudover er der ikke nok videnskabelige beviser til at vise, om kuren er skadelig eller ej for kroppen. Men hvis du ikke har tiden eller ønsket om at tælle kalorier, gå glip af restaurantbesøgene og chokoladen andet end to dage om ugen, så er dette kuren for dig. Den kræver ikke meget af dig, og du kan gå i gang med det samme. Hvis du er klar til at faste to gange om ugen resten af dit liv, så er dette kuren for dig!